Grön Lycka
Utmaning
Sedan Grön Lyckas begynnelse har målet varit att skapa ett kosmetiskt ekosystem med fokus på hållbarhet och zero waste. Med över 40 produkter och en stadigt växande marknadsandel var det dags för Grön lycka att ta nästa steg.
Utmaningen
Grön Lycka har alltid handlat om egenvård, hälsa och örtkonst. Med målet att bli kunskapsspridare och en större aktör inom örtkosmetik gällde det att skapa djup kännedom kring produkternas ingredienser och skapandeprocess.
Carina på Grön Lycka ville ta steget in i ett nytt marknadssegment och attrahera nya kundgrupper samt återförsäljare.
![Grön-lycka_poster-2.jpg](https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5ef1c298a980b2706df42e04/1603358856709-4XI74PUHPN52BTX6NFMV/Gr%C3%B6n-lycka_poster-2.jpg)
![Grön-lycka_poster-1.jpg](https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5ef1c298a980b2706df42e04/1603358857627-TLA43K2F0YYLTEOLGC6Q/Gr%C3%B6n-lycka_poster-1.jpg)
![Grön-lycka_poster-3.jpg](https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5ef1c298a980b2706df42e04/1603358856823-00QDN29LT6Z51O4QQDL3/Gr%C3%B6n-lycka_poster-3.jpg)
![BenjaminArtboard 2 (1).jpg](https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5ef1c298a980b2706df42e04/1601298309690-L9G32MGL3GLJAR1TZBJO/BenjaminArtboard+2+%281%29.jpg)
Resultatet
Ett dekorativt serif-typsnitt och ett mjukt sans-seriftypsnitt formades den nya grafiska profilen kring naturbaserade färger och rundade former för att ge ett lent intryck, precis som produkterna är skapande för.
Logotyp
Örtkonsten tar oss tillbaka till asien där läkekonsten främst kommer från kulinarisk tillämpning. Lotusroten som daterar tillbaka tusentals år är en ikon för örtkonsten, som även ska pryda Grön Lycka som en hyllning till varumärkets resa.
E-handel
Kundresan fokuserar på att alltid tillhandage god produktinformation och ingredienslära. Genom välplanerat innehåll slussas besökare från olika köp-stadier in till produkter eller innehåll som matchar kunskapsnivån genom analysering av sökord.
Produktförpackning
Med önskan att nå en annan konsumentgrupp genom återförsäljare handlar produktens utseende inte bara om att förmedla information men också attrahera inköpare och deras slutkunder. Vi använder människans nyfikenhet för att höja betraktarens sinnesupplevelse genom att arbeta in små lukthål i förpackningen som avslöjar utseende och lukt.
![DSC_0252.jpg](https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5ef1c298a980b2706df42e04/1603358265394-JUKZ8KC0WT30CNKSC7EO/DSC_0252.jpg)
![DSC_0250.jpg](https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5ef1c298a980b2706df42e04/1603358265202-Y0BZ48LLLK712AXZFEX5/DSC_0250.jpg)
![Grön-lycka_Vinyl-mockup-2020.jpg](https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5ef1c298a980b2706df42e04/1592941395894-DB4SCWA5VEIY1C0FRSTO/Gr%C3%B6n-lycka_Vinyl-mockup-2020.jpg)
![Grön-lycka_Document-mockup-2020.jpg](https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5ef1c298a980b2706df42e04/1592941402476-U46S97PVV43KXJ0GUY4H/Gr%C3%B6n-lycka_Document-mockup-2020.jpg)
![Grön-lycka_Poster-mockup-2020.jpg](https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5ef1c298a980b2706df42e04/1592941400353-ALGIDF2GB30AQIC0HXH6/Gr%C3%B6n-lycka_Poster-mockup-2020.jpg)
“Vi på Grön Lycka Cosmetics AB rekommenderar varmt att samarbeta med Benjamin. Han har tagit vårt varumärke till nya nivåer. Vi söker samarbetspartners som har det lilla extra, som kan se utanför "boxen". Det gör Benjamin! Samtidigt är han lyhörd, noggrann och kreativ, vilket vi värdesätter.”
Carina Folkesson —
Deputy CEO at Grön Lycka Cosmetics AB
![3-2_Gron-lycka.jpg](https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5ef1c298a980b2706df42e04/1592932378306-IRX4LARCO1KN6EZBMERA/3-2_Gron-lycka.jpg)
![3-1_Gron-lycka.jpg](https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5ef1c298a980b2706df42e04/1592932373756-Z4F1P3U6YW7HIMM76AOZ/3-1_Gron-lycka.jpg)